Прихильники

субота, 26 листопада 2016 р.

«Старий і море» – повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору. Вплив Хемінгуея на розвиток художньої прози ХХ століття.

Мета: -  освітня: показати повість «Старий і море» як підсумок довгих моральних шукань   Е.Хемінгуея, розкрити філософсько-символічну суть твору, визначити його художню   своєрідність, показати особливості жанру повісті-притчі;
       - розвиваюча: сприяти в оволодінні навичками вести полілог, навчальний діалог, формувати навички аналізу художнього тексту з використанням цитатного матеріалу, уміння визначати засоби художньої виразності і їх роль, робити узагальнення і висновки;
         -  виховна: формувати в учнів потребу у придбанні знань, толерантність у навчальних взаємодіях, виховувати духовну стійкість, силу волі, гуманістичне ставлення до навколишнього світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (особистісно орієнтований урок з використанням ІКТ).
Форма уроку: урок-занурення.
Методи і форми навчальної діяльності: слово вчителя, бесіда (навчальний полілог), повідомлення та презентація бук-трейлеру, вирішення проблемних завдань, фронтальна і індивідуальна робота.
Інструментарій: тексти повісті Е.Хемінгуея «Старий і море», комп’ютер, мультимедіапроектор
Між предметні зв’язки : історія, географія, українська мова, інформаційні технології 
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
У ч и т е л ь. «Сила книжок Хемінгуея в чуйній і вимогливій людяності. У нього свій світ.
       Його книжки не розслаблюють, атмосферу в них навіть не назвеш похмурою, бо їм притаманна напружена радість боротьби, боротьби за людину, яку можна вбити, але не можна здолати»,— пише дослідник творчості письменника Д. Затонський. Про героя, що залишається Людиною в межовій ситуації, і йтиметься на уроці.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку, завдань
Сьогодні на уроці ми з вами розглянемо повість-притчу про людину «Старий і море», розкриємо філософсько-символічну суть твору, визначимо його художню своєрідність, визначимо особливості жанру повісті-притчі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
3.1 Слово вчителя
                  Ернест Міллер Хемінгуей — відомий американський письменник XX століття, лауреат Нобелівської премії. Це була неповторна, талановита людина,він мужньо і вільно прожив своє життя, не раз підтвердив сказану колись фразу: «Я нічого не боюся». Творець відомих всьому світу романів «Прощай, зброя!», «Після кого дзвонить дзвін?», Хемінгуей писав повісті, розповіді, вірші, був прекрасним журналістом.
                   Навесні 1936 років Хемінгуей опублікував нарис, в якому розповідав про епізод рибного лову в Гольфстрімі. Старий рибак зловив велику рибу, і тягнув її за човном. Коли його знайшли, риба була обгризена акулами, а рибак у відчаї ридав. Цей справжній випадок став основою для філософської повісті «Старий і море», в якій автор розглядає важливі соціальні і етичні теми. Одна з них — взаємовідношення людини і природи.  Старий Сантьяго — бувалий рибак, який все життя працює, борючись з труднощами і небезпеками. Шрами на його руках «старі, як тріщини в давно вже безводній пустелі». Все його життя пов'язане з морем.
           Море годує рибаків. Але воно нічого не хоче віддавати добровільно. Люди ведуть вічну боротьбу із стихією, саме ця боротьба зробила Сантьяго сильною і вольовою людиною. Лише таким людям поступається природа частиною своїх багатств, якщо людина навчиться розуміти мову природи, відчувати її глибоке і складне життя. Проводячи багато днів в океані, старий Сантьяго відчуває себе частиною природи. Герой Хемінгуея пов'язаний з морем якимись внутрішніми узами. Навіть у старості очі його схожі були кольором на море. «Це були веселі очі людини, яка не задається», — пише Хемінгуей.
3.2 Творча робота 
Між ким ми можемо скласти уявні діалоги за повістю «Старий і море»:

•старим і хлопчиком;

•старим і морем;

•старим і рибалками;

•хлопчиком і туристкою.

IV. Формування вмінь і навичок

4.1 Словникова робота 

По́вість — епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.
При́тча — це повчальна розповідь з історії чи навколишнього життя, мета якої викласти духовні чи моральні істини.
4.2 Інтерактивний прийом «Мозговий штурм»
Визначте тематику й проблематику повісті «Старий і море».
Очікувані відповіді
Теми та проблеми: людина і природа; внутрішнє наповнення життя, що обумовлює почуття людської гідності, самовідчуття людини; сенс життя; наступність поколінь; людина серед людей, людські спільноти.
Назва повісті вказує на ті проблеми, які у ній розкриває автор:
- взаємовідносини людини і природи;
- сенс буття, життя і смерті;
- співвідношення добра і зла у світі і душі людини;
- місце людини в суспільстві і Всесвіті;
- непорозуміння між людьми.
        У вирішенні цих проблем автору допомагає центральний образ повісті – старий  рибалка Сантьяго.
4.3 Виступ учня 
З історії створення повісті Е.Хемінгуея «Старий і море»
Повість "Старий і море" була написана Хемінгуеєм на прекрасно знайомому матеріалі. З 1948року письменник жив у містечку Фінка-Віхіі, недалеко від Гавани, столиці Куби, і був постійним гостем у найближчих селищах, де спілкувався з кубинськими рибалками. Хемінгуей пізніше згадував, що відобразив  у повісті «риси характеру одного знайомого старого рибалки з Касабланки» - Карлоса Гутьересса.  Можна сказати, що Сантьяго- збірний образ рибалки з північного узбережжя острова Куби, в районі Кохімар.  Разом з тим, це образ -символ, який увібрав в себе кращі якості людської душі.
4.4 Складання схеми-характеристики образу Сантьяго

4.5 Рольова гра «про що розповість море…»(монолог від імені моря читає заздалегідь підготовлений учень – випереджальне домашнє завдання)
Монолог моря
                      Я - безмежне і вільне море. Мільйони років я кочу свої хвилі, розбиваючи їх в бризки, до земної суші. За ці мільйони років я збагнуло безліч загадок і таємниць нашого світу. А ще я багато дізналося про дивну істоту, яка називає себе «Людина» і бачить себе центром Всесвіту. Але є серед цих людей один, який здивував навіть мене. Це старий рибалка Сантьяго. Ми знайомі вже не один десяток років. Він–  незвичайний. Подумки старий кличе мене lamar, як звуть мене по-іспанськи ті з людей, які відчувають до мене любов: як жінку, в жіночо муроді. Рибалки молодші називають мене elmar, тобто в чоловічому роді, і говорять про мене як про простір, як про суперника або навіть ворога. Старий же постійно думає про мене як про жінку, яка дарує великі милості або відмовляє в них, а якщо і дозволяє собі необдумані або недобрівчинки, що поробиш, такаж її природа. «Луна хвилює море, як жінку,»- так часто думає про мене старий. Старий Сантьяго називає мене добрим і прекрасним. Він любить зелених морських черепах, відчуває ніжнуприхильність до летючих риб, вважаючи їх кращими своїми друзями тут, в морі. Він розмовляє з рибами, яких ловить. Він шкодує птахів, особливо маленьких і крихких ластівок,які вічно літають у пошуках їжі і майже ніколи її не знаходять. Що ж , старий прав, кажучи про те, що я буваю жорстоким для птахів, адже вони, дійсно , надто крихкі для мене. До старого я теж буваю жорстоким. Але я ніколи не чуло від нього ремствування. Довіряючи мені, старий зробив мене свідком своїх розмов із далекими зірками і місяцем, яких називає своїми друзями. Це дивовижний старий, і іноді я ним по-справжньому захоплююся.
4.6 Бесіда за змістом
-  Що ж таке природа для старого Сантьяго?
-  Що змусило старого на 85-й день вийти в море?
-  Для «незвичайного» старого автор знаходить «незвичайну» рибу, «найкращу з риб», гідну захоплення. У боротьбі з нею Сантьяго говорить: «Я все одно її переможу. Хоч це несправедливо, але я їй доведу, на що здатна людина і що вона може винести». З ким, на вашу думку, бориться герой – з рибою чи з самим собою?
-  Завдяки чому старий витримав важке випробування?
 - Які особисті якості йому допомогли?
 - Про що він думав?
 - З ким подумки розмовляв?
 - Який сон бачив, коли дозволив собі ненадовго заснути?
  -На вашу думку, старий рибалка – переможений чи переможець? 
V. Узагальнення і систематизація знань
5.1 Літературний диктант
1) Скільки днів поспіль повертався старий рибалка без вилову? (84)
2) Ким був Маноліно для Сантьяго? (Учнем, другом)
3) Яку спортивну гру любили Сантьяго і хлопчик і вболівали за її лідерів? (Бейсбол)
4) Як називався ресторанчик, у якому обідали рибалки, а М аноліно носив із нього старому їжу? («Тераса»)
5) Де жив старий рибалка? (У бідній халупці з пальмового листя)
6) Яку рибу використовували рибалки для приманювання великих риб? (Сардини)
7) Який сон часто снився старому? (Африка, леви)
8) Скільки днів тривав двобій із рибою? (Три)
9) Із ким розмовляв старий Сантьяго в човні? (Із самим собою, із пташкою, рибою, акулами)
10) Що їв рибалка в морі? (Сиру рибу)
11) Хто постійно переслідував човен рибалки і як той на це реагував? (Акули; бився, відганяв як міг)
12) Що пообіцяв Маноліно старому й чому? (Що виходитиме з ним у море, щоб багато чого навчитися.)
5.2 Перегляд бук-трейлеру (3 хв.)
VI. Домашнє завдання
Знати зміст твору, уміти його аналізувати, характеризувати героїв.
VII. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
•         Повість Е. Хемінгуея "Старий і море” справила на мене…































Немає коментарів: