ПАВЛО ЗАГРЕБЕЛЬНИЙ
Павло
Архипович Загребельний народився 25 серпня 1924 року. На суворий час, коли
по селах тривало «знищення куркульства як класу», закривалися й руйнувалися
церкви, засновувалися тсози, колгоспи й лікнепи, припало дитинство письменника,
який виріс в одному з мальовничих куточків України, на перехресті трьох
областей: Полтавської, Кіровоградської, Дніпропетровської — в придніпрянському
селі Солошиному на Полтавщині.
Щойно
була закінчена десятирічка — налетіла війна, і вчорашній випускник, ще не маючи
повних сімнадцяти років, пішов добровольцем до армії. Був курсантом 2-го
Київського артучилища, брав участь в обороні Києва, в серпні 1941 поранений.
Після госпіталю — знову військове училище, фронт і тяжке поранення в груди 1942,
після якого — полон, і до лютого 1945 — фашистські
концтабори смерті.
З 1946 — він у
рідних краях, навчається на філологічному факультеті Дніпропетровського
університету.
В 1961-1963 pp.
П. Загребельний — головний редактор «Літературної газети» (яка тоді здобула і
свою нову назву — «Літературна Україна»), приблизно в той же час з'явилися і
його три перші романи «Європа 45», «Європа. Захід», «Спека».
У 1979-1986 П.
Загребельний очолював Спілку письменників України, був головою Комітету по
Державних преміях ім. Т. Г. Шевченка.
П.
Загребельний — романіст. Однак починав з новел і повістей, підходячи в них до
своєї теми, жанру, стилю. Опубліковані ним у другій половині 50-х років збірки
оповідань «Учитель» (1957), «Новели морського узбережжя» (1958)
вирізнялися серед численних книжок новелістичного потоку.
Серйознішою
творчою заявкою П. Загребельного стала «Дума про невмирущого» (1957),
присвячена молодому солдатові, який загинув у фашистському концтаборі. Життєвий
матеріал, що послужив основою повісті, був близький власному воєнному досвідові
автора, і вже цим були зумовлені позитивні якості твору. Кроком уперед став
наступний роман П. Загребельного «Спека» (I960). Виходячи з наміру, що стане постійним
його принципом, — класти в основу задуму полемічну настанову, а часто й
заперечення «типових», «середніх» взірців, письменник у «Спеці» прагнув
спростувати стереотип «виробничого» роману, позбавленого людинознавчої глибини,
духовної проблематики.
Опублікований 1964 роман
П. Загребельного «День для прийдешнього» засвідчував як загальні прикмети
літературного процесу, так і чимало ознак індивідуального зростання
письменника. Тут відтворено гострий і цікавий конфлікт, привернуто увагу до
наболілої соціально-етичної проблеми, влучно змальовано ряд характерів, у тому
числі й складних, суперечливих. Винахідливою була й сама композиція роману,
який, охоплюючи великий життєвий матеріал, розповідав лише про один день, одне
засідання в Інституті житла («Вечір», «Ранок», «День» — так автор називає три
частини твору).
Органічно
й оригінально розкрився тут розповідний хист П. Загребельного. Присутність
автора постійно відчутна в романі — він виступає як вельми темпераментний,
цікавий і ерудований коментатор. Така пройнята іронією розповідь виступала
активним стилетворчим чинником, подекуди потісняючи об'єктивний саморозвиток
характерів, хоч тут і велике місце посідають внутрішні монологи, спогади,
рефлексії героїв.
Переконаність
у тому, що в кожній новій книжці письменник має виступати по-новому, не
повторювати не тільки інших, а й себе попереднього, штовхає П. Загребельного до
написання романів експериментальних, з надто широким «розкидом» за матеріалом,
і за темою, і за проблематикою, і за композицією («Шепіт», 1966,
«Добрий диявол», 1967).
Значно
змістовнішим і результативнішим творчим пошуком позначений роман «Диво» (1968).
Автор робив спробу поєднати в одній розповіді далеку минувшину й сучасність. У
«Диві» стали поруч: «1965 рік. Провесінь. Надмор'я». — «Рік 992. Великий
сонцестій. Пуща». — «1941 рік. Осінь. Київ». Зіставлялося те, що реально було
розділене майже тисячоліттям. І героєм роману виступала Софія Київська —
мистецький витвір, що справді належав XI століттю, і такою ж мірою століттю
двадцятому, — незвичайне диво, що «ніколи не кінчається й не переводиться».
Звернення
до історичного матеріалу зумовило більшу дисципліну художнього мислення, автор
показав себе як майстер пластичних, багатотональних, опуклих картин та
характерів; у «Диві» значно виразніша, цілісніша, ніж у попередніх романах П.
Загребельного, авторська художньо-філософська концепція.
Відштовхуючись
од запису в літописі Нестора про збудування собору Ярославом («...святей Софьи,
юже созда сам...»), полемізуючи з цим твердженням літописця вже епіграфом з
Брехта («Хто звів семибрамні Фіви? В книгах стоять імена королів. А хіба королі
лупали скелі й тягали каміння...»), П. Загребельний створює образ русича
Сивоока, талановитого митця древніх часів, і пристрасно переконує читача, що в
славнозвісному архітектурному шедеврі є відсвіт життєвого й творчого подвигу
нашого далекого предка, вірного сина своєї землі.
Серед
помітних героїв роману — і наші сучасники: вчені Гордій Отава та його син Борис
(історик Гордій Отава під час війни рятує фрески Софії від вивезення до
Німеччини, хоча при цьому й гине; Борис Отава досліджує історію знаменитого
собору, продовжує справу батька). Це все розвиток тої ж теми мистецтва — і як
«дива», і як боротьби проти несвободи й зла, і як співця всього життєтворчого.
Після
«Дива» виступи П. Загребельного в історичному жанрі стають постійними — існує
вже ціла серія його творів про Київську Русь та інші періоди вітчизняної й
світової історії: «Первоміст» (1972), «Смерть у Києві» (1973),
«Євпраксія» (1975),
«Роксолана» (1980),
«Я, Богдан» (1983).
Деякі
з важливих і цікавих ідей «Дива» письменник поглиблює в «Первомості»,
розмірковуючи про глибокі коріння патріотичних почуттів, властивих
простолюдові, в даному разі смердам, розкритим тут у ряді цікавих і примітних
образів, а так само і про «родовід» бездуховного утилітаризму та прагматизму
(воєвода Мостовик, «попидло» Стрижак, «підслухайло» Шморгайлик та ін.).
Прикметно,
що кожний із історичних романів П. Загребельного містить бодай кілька цікавих,
добре розроблених і соціально, й психологічно, змістовних характерів. Це,
зокрема, внутрішньо зболена Євпраксія, яка зовсім юною потрапляє в Саксонію як
дружина маркграфа і там, серед духовного блуду й бруду, втрачає ціле життя, не
втрачає тільки до старості й смерті несхитного потягу до землі «чеберяйчиків»,
любові до рідного краю. Це Роксолана — Анастасія Лісовська, донька українського
священика із Рогатина, яку п'ятнадцятилітньою продали в ясир і яка, потрапивши
до гарему турецького султана Сулеймана, стала незабаром його улюбленою жоною,
баш-кадуною і «майже сорок років потрясала безмежну Османську імперію і всю
Європу».
«Роксолана»
— роман історико-психологічний. П. Загребельного передовсім цікавить, як і чому
Роксолана, котра, здається, не зробила нічого виняткового чи видатного в історії,
«не загубилася і не згубилася в вік титанів» епохи Відродження. Вона зуміла
відстояти свою людську й жіночу гідність у суспільстві, де зробити це було
практично неможливо. Боротьбу Роксолани і Євпраксії живила пам'ять про рідну
землю, вона була тим «порогом», який уберігав їхні особистості, не давав їм
бути поглинутими чужорідним оточенням.
Два
начала — народне й особистісне, дві сфери — історію і психологію, два крила —
людини-державця, творця подій і людини з усім своїм неповторним, сокровенним індивідуальним
світом П. Загребельний поєднав в історичному романі «Я, Богдан», що має
підзаголовок «Сповідь у славі».
Твори
П. Загребельного з минулого, безумовно, відіграли «пожвавлюючу» роль в
українському історичному романі 70-х років, вони ніби зруйновували «межові
стовпи» між історією і сучасністю, що відчувалося передусім у їхньому
моральному пафосі, аналітично-дослідницькому прицілі, полемічності проблем,
філософській наснаженості, оригінальних композиційних нововведеннях, вільністю
і іронічністю розповіді, різноманітних прийомах вмонтування в розповідь
документів (дійсних і вигаданих) тощо.
Інтерес,
який П. Загребельний виявив у «Спеці» та «Дні для прийдешнього» до зображення
робітничого життя, проявився і в трьох невеликих романах: «З погляду вічності» (1970),
«Переходимо до любові» (1971) та «Намилена трава» (1974),
об'єднаних спільними героями і передусім — образом молодого трубопрокатника,
щирого, схильного до здорового скептицизму, іронічного Дмитра Череди. Не все в
трилогії виписане на доброму художньому рівні, на багатьох сторінках
відчувається наліт белетризму; в «Намиленій траві» — надмір «викривальної» публіцистики
(це — репортаж про перебування героя в США).
Те,
що в трилогії «З погляду вічності» ніби розподілялося по окремих романах
(«виробничому», «психологічно-драматичному», «політичному»), автор, очевидно,
прагнув синтезувати, сполучивши «простір і інтимність» (вислів М. Слуцкіса), у
романі «Розгін» (Державна премія СРСР, 1980).
Пожвавлення
в другій половині 70-х років на ниві тієї прози, яку називали то «вільною» і
«умовною», то «химерною» і «фольклорною», не могло не зачепити і П.
Загребельного. Більше того, він виступив тут одним із перших, написавши
веселий, іскристий, заснований на бурхливій фантазії і примхливій грі уяви
роман «Левине серце» (1978), вдало поєднавши стильові ресурси
гумору, зокрема народного, іронії, лірики й публіцистичності, навіть подекуди
документалізму.
Як
завжди, в романі багато інформації, здебільшого, ясна річ, поданої сміховинно,
— від відомостей про Гомерову «Іліаду», козаків Запорозької Січі і до
з'ясувань, що таке «українські вареники», або «фуражна корова», або «дисертація»...
Продовження
«Левиного серця» — роман «Вигнання з раю» (1985) критика сприйняла стриманіше,
зауважуючи пряміші, більш лобові й менш «грайливі» художні розв'язання в творі.
П.
Загребельний часто виступає з критичними й літературознавчими статтями в пресі,
доповідями, промовами й інтерв'ю, виявляючи в них уже відомі з його романів
темпераментність, полемічність, гнучкість думки й стилю, ерудованість. Ці
виступи письменника зібрані в книжці статей, есе і портретів «Неложними устами»
(1981),
хоч, звичайно, не все тут рівноцінне й повноцінне. До неї ввійшла й невелика,
перейнята непідробним ліризмом повість-дослідження «Кларнети ніжності»,
присвячена П.Г. Тичині.
І
критика та публіцистика, і драматургія (п'єси «Хто за? Хто проти?», «І земля
скакала мені навстріч», «Межі спокою»), і передовсім, звичайно, романістика П.
Загребельного виявляють індивідуально самобутній письменницький стиль,
своєрідний творчий світ.
Бурхливий
і спонтанний, нерідко стихійний творчий метод зумовив і відповідний до нього
оригінальний стиль: за прозовою манерою П. Загребельного закріпилося визначення
вільної, розкутої, а то й «ексцентричної»; серед її інгредієнтів — насиченість
розповіді найрізноманітнішою інформацією, парадоксами, коментарями з тою чи
іншою емоційною барвою, іронічність тощо.
Певна
річ, романістика П. Загребельного не вільна від уже згадуваних елементів
белетристичності, полегшеного імпровізаторства, похибок чуття міри й
самоконтролю, але справедливо й те, що мистецький неспокій автора, новаторський
порив не дають цій рухливій прозі канонізуватися: майже кожний новий роман П.
Загребельного ще різкіше окреслює й доводить її оригінальність, заперечує
будь-яку застиглість у тематиці, характерології, поетиці.
«Горбачовську
перебудову» П. Загребельний зустрів із випередженням, опублікувавши 1984 у
журналі «Вітчизна» (№ 1-2) роман «Південний комфорт», пройнятий пафосом
гострого сатиричного викриття прокурорсько-суддівського корпусу, його
закулісного життя, корупції, безпринципності, зловживань, прихованих за
демагогією.
Твори
П. Загребельного кінця 80-х — початку 90-х, повісті
«Неймовірні оповідання» (1987), «Безслідний Лукас» (1989),
«Гола душа» (1992)
вирізняються назагал значно похмурішим, менш оптимістичним поглядом на світ, на
саму людську істоту: письменник не пом'якшує висновків, не приглушує різкості,
коли йдеться про зображення аморального, аномального, відворотного.
Понад
20 романів, своєрідних, цікавих (найновіші — «Тисячолітній Миколай», 1994,
«Юлія» (1997,
«Вітчизна») — такий творчий доробок Павла Загребельного. Не всі з них стали
непересічним художнім надбанням української прози, але всі позначені
неспокійним, зарядженим на новаторство темпераментом їхнього автора, активно
сприймалися читачем, обговорювалися критикою, всі тою чи іншою мірою справляли
відчутний — каталізуючий — вплив на літературний процес, поглиблювали
український художній пошук.
У 2004 П.
Загребельний нагороджений званням Героя України.
Павло
Загребельний помер 3 лютого 2009 року в Києві.
Немає коментарів:
Дописати коментар