Незвичний для нашого сприйняття термін булінг тісно
пов’язаний із такими поняттями, як насильство (застосування силових методів або
психологічного тиску за допомогою погроз, свідомо спрямованих на слабких або
тих, хто не може чинити опір; панування, влада людини над людиною), агресія (дії,
спрямовані на порушення фізичної і психічної цілісності людини або групи
людей). Агресія органічно пов’язана з насильством і є його
природним підґрунтям. Поняття агресія ширше за поняття насильство, воно включає
в себе поняття насильство, третирування (виявляти зневагу до когось, поводитися
безцеремонно, не зважати на чиюсь думку), цькування (переслідувати кого-небудь
різними нападками, наклепами і т. ін., знущатися з когось). Усі ці поняття
відображають різні аспекти такого явища, як булінг.
Cеред сучасної учнівської молоді
останнім часом надзвичайно загострилася проблема насильства, довготривалих агресивних проявів та третирування у міжособистісних
стосунках підлітків, здійснюваних самими дітьми одне до одного. За своєю сутністю третирування
- це специфічна форма агресивної поведінки, при якій сильніший (авторитетний)
учень (або учні) систематично переслідує іншого (слабкого, аутсайдера).
Ситуація третирування не обмежується лише ролями «агресора» та «жертви», вона залучає інших однокласників, роблячи
їх активними або пасивними учасниками цих відносин. Такі стосунки отримали
назву шкільний булінг, розповсюдження якого впродовж останніх років визнано в
освітній практиці та є соціальною проблемою.
Явище булінгу надзвичайно
поширене у сучасній школі, педагоги
багато роблять для того, щоб запобігати знущанню та своєчасно усівати його, але
цю проблему іноді замовчують, не афішують випадки знущань, її не прийнято
обговорювати. За таких умов проблема не усувається, навпаки, вона набуває більших обсягів і
жорстокіших проявів. Запобігання та профілактика випадків шкільного насильства є найважливішим
завданням педагогів та психологів, оскільки жорстоке ставлення до дитини
неминуче призводить до низки руйнівних
наслідків, а саме:
педагогічних
наслідків: шкільна дезадаптація, академічна неуспішність;
психологічних
наслідків: психологічні розлади, закріплення в свідомості негативних уявлень
про себе, зниження самооцінки, порушення соціалізації, соціальна дезадаптація;
медичних
наслідків: травматизація або суїцид.
Булінг (bullying, від анг. bully -
хуліган, забіяка, задирака, грубіян, насильник) - це форма психічного
насильства у вигляді утиску, дискримінації, цькування, травлі, бойкоту,
дезінформації, псування особистих речей, фізичної розправи. Цей термін означає тривалий процес свідомого жорстокого ставлення
(фізичного та психічного) з боку дитини або групи до іншої дитини або інших
дітей, які не здатні захистити себе в даній ситуації. Булінг - явище
глобальне і масове.
Булінг
характеризують чотири головні компоненти:
- по-перше: це агресивна і
негативна поведінка;
- по-друге: булінг здійснюється систематично;
- по-третє: булінг відбувається у взаємостосунках, учасники яких мають неоднакову владу та фізичні можливості;
- по-четверте: булінгова поведінка є навмисною.
- по-друге: булінг здійснюється систематично;
- по-третє: булінг відбувається у взаємостосунках, учасники яких мають неоднакову владу та фізичні можливості;
- по-четверте: булінгова поведінка є навмисною.
Мотивацією до булінгу стають заздрість, помста,
відчуття неприязні до жертви, прагнення підкорювати собі, боротьба за
лідерство, потреба у підпорядкуванні лідерові або нейтралізації суперника;
зіткнення різних субкультур, цінностей, поглядів і невміння толерантно
ставитися до них; агресивність і віктимність; наявність у дитини-жертви
психічних і фізичних вад; відсутність предметного дозвілля; бажання принизити
заради задоволення, розваги чи самоствердження; потреба у самоствердженні та навіть у задоволенні садистських потреб
окремих осіб. Булінг також може виникати як компенсація за невдачі у навчанні,
суспільному житті, а також від тиску та жорстокого поводження батьків чи інших
дорослих, при недостатній увазі з боку дорослих тощо; як крайня міра, коли
учень вичерпав всі інші можливості для задоволення своїх потреб, і у випадках,
коли учні протестують проти певних правил, виражаючи невдоволення, прагнучи
зруйнувати дещо в своєму оточенні. Булінг у шкільному середовищі може виникати
і тоді, коли відбувається боротьба між учнями за вищий статус у груповій
ієрархії, задоволення своїх соціальних потреб та як інструмент маніпулювання та
контролю учнем свого мікросоціуму.
Виходячи
із практичних спостережень, можна визначити
наступні форми шкільного булінгу:
Фізичний шкільний булінг - умисні
поштовхи, удари, стусани, побої нанесення інших тілесних ушкоджень, різного виду
знущання, образливі жести або дії, пошкодження особистих речей та інші дії з
майном (крадіжка, грабіж, ховання особистих речей жертви), фізичні приниження та ін. Серед
характерних ознак фізичного булінгу можна виокремити: сліди від
ударів, гематоми, синці, подряпини, порізи, відсутній або порваний одяг, часті
скарги на головний біль і біль у животі. Коли це відбувається, багато дітей не
розповідають своїм батькам про інцидент.
Сексуальний булінг є підвидом
фізичного та означає дії сексуального характеру. Його важко розпізнати, тому що
жертва сексуального булінгу панічно боїться розповісти про це дорослим,
замикається у собі, постійно плаче насамоті, категорично відмовляється надавати
будь-яку інформацію, може вчиняти спроби суїциду.
Психологічний шкільний булінг - насильство,
пов'язане з дією на психіку, що завдає дитині психологічного травмування шляхом
словесних образ або погроз, переслідування, залякування, якими навмисно
заподіюється емоційна невпевненість жертви.
До цієї форми можна віднести:
§ вербальний
булінг: образливе ім'я, з яким постійно звертаються до жертви, обзивання,
поширення образливих чуток, словесне приниження, бойкот та
ігнорування, залякування,
використання агресивних жестів та інтонацій голосу для примушування жертви до
здійснення певних дій, систематичні кепкування з будь-якого приводу (від
національності до зовнішнього вигляду дитини), задерикуватість, ігнорування або
ізоляція (жертва навмисне ізолюється, виганяється або ігнорується частиною
учнів або всім класом), психологічне приниження, погрожування тощо. Для дітей, які зазнали проявів вербального булінгу характерні
наступні ознаки: вони часто замикаються в собі, стають вередливими або мають
проблеми з апетитом, знервовані або відсторонено замкнуті, прикидаються
хворими, щоб уникнути відвідування школи, мають яскраво виражені прояви страху,
нервові тики, нічні скрикування, відлюдькуватість, замкнутість.
·
вимагання (грошей, коштовних або
інших речей, їжі, примус що-небудь вкрасти);
·
кібербулінг - новітній спосіб
знущання з використанням електронних засобів комунікації, який включає: приниження та
цькування за допомогою мобільних телефонів, гаджетів, Інтернету (пересилання
неоднозначних зображень і фотографій, обзивання, поширення чуток, знімання на
відео бійок чи інших принижень і викладання відео в мережу інтернет, цькування
через соціальні мережі та ін.). Серед
характерних ознак кібербулінгу можна визначити наступні: дитина дуже багато часу перебуває в Інтернеті,
спілкуючись у соціальних мережах, буває при цьому знервованою, полохливою,
сумною та тривожною, в дитини проблеми зі сном, вона проситься залишитись удома
й не ходити до школи чи відмовляється від улюблених занять. Іноді це може
бути її єдиним способом соціалізації.
Кажучи про форми прояву булінгу, найбільш
типові для хлопчиків і дівчаток, слід зазначити, що хлопчики частіше вдаються
до фізичного булінгу (бійки, стусани, поштовхи тощо), а от дівчатка більш охоче
користуються вербальними формами тиску. А втім, ця різниця дуже відносна.
Діти, що стали жертвами булінгу,
проявляють наступні (у тому числі патологічні) особливості поведінки:
ü вони
прикидаються хворими, щоб уникнути походу до школи;
ü бояться
самостійно йти до школи та зі школи, просять проводити їх, спізнюються на
уроки;
ü їхня поведінка
значно змінюється у бік віктимності;
ü в них
спостерігаються явні симптоми страху, що полягають у порушеннях сну і апетиту,
нічному крику, нервовому тику, відлюдкуватості і скритності;
ü в них виявляють
рваний одяг або пошкоджені речі;
ü вони часто
просять дати грошей, або крадуть їх;
ü в них знижується
якість навчання, вони втрачають інтерес до улюблених занять;
ü мають постійні
ссадини, гематоми, синці та інші травми;
ü вони мовчазливі,
не бажають йти на контакт;
ü як прояв
крайнього ступеню: можуть здіснити суїцид.
Практично в усіх країнах булінг більш
поширений серед хлопчиків, ніж серед дівчаток, і його жертвами також частіше
стають хлопчики. Це не просто пустощі або грубість, а особлива форма взаємин,
що потребує психологічної допомоги.
Булінг у шкільному середовищі
впливає на підлітка таким чином, що він не засвоює поняття моралі як
суспільного явища, тому в процесі діяльності, організованої взаємодії між
школярами не відбувається усвідомлення відповідальності один перед одним та
перед колективом.
Шкільний булінг за своєю природою
є складним, системним та комплексним соціально-психологічним явищем, яке розвивається в ситуації
ворожості, конфліктності, страху. На агресивні та жорстокі прояви поведінки
булерів впливають наступні чинники:
§ культ насильства
у суспільстві;
§ негативний вплив
кіно, телебачення та інших ЗМІ;
§ низький рівень
виховання учнів «групи ризику»;
§ байдужість з
боку батьків;
§ комп'ютерні
ігри, що мотивують на насильство.
Саме у середній школі
відбувається збільшення кількості випадків виникнення та прояву булінгу.
Проявляється булінг, як правило, в позаурочний час та у неконтрольованих
дорослими місцях. Булінг є внутрішньогруповим процесом та передбачає специфічну
групову динаміку.
Окрім лікарів, психіатрів,
психологів, які займаються зазвичай уже з тими, хто піддався цькуванню та
знущанням з боку своїх однолітків або однокласників, до вивчення й профілактики
цього явища повинні, безперечно, долучатись учителі, соціальні педагоги,
шкільні психологи та батьки школярів.
ЯК
ЗРОЗУМІТИ, ЩО ВАШУ ДИТИНУ ПІДДАЮТЬ ЦЬКУВАННЮ
Перше,
що треба зрозуміти – діти неохоче розповідають про цькування у школі, а тому не
слід думати, що у перший же раз, коли ви спитаєте її про це, вона відповість
вам чесно. Тому головна порада для батьків – бути більш уважними до проявів
булінгу.
Якщо
ваша дитина стала замкнутою, вигадує приводи, щоб не йти до школи, перестала
вчитись, то поговоріть з нею. Причина такої поведінки може бути не у банальних
лінощах. Також до видимих наслідків булінгу відносять розлади сну, втрату
апетиту, тривожність, низьку самооцінку. Якщо дитину шантажують у школі, вона
може почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб відкупитись від
агресора.
Якщо
цькуванню піддають вашу дитину, то обережно почніть з нею розмову. Дайте
зрозуміти, що вам можна довіряти, що ви не будете звинувачувати її у тому, що
вона стала жертвою булінгу.
Розкажіть
дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку
щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між “пліткуванням”
та “піклуванням” про своє життя чи життя друга/подруги.
Також
не слід у розмові з дитиною використовувати такі сексистські кліше, як
"хлопчик має бути сильним та вміти постояти за себе", "дівчинка
не повинна сама захищатись" та інші. Це тільки погіршить ситуацію.
Профілактика булінгу передбачає роботу за
наступними напрямками:
Ознайомлення
шкільної громади з особливостями поширення масових негативних явищ серед учнів
загальноосвітніх шкіл та загальноприйнятими у світі поняттями
«булінг», «третирування», «цькування» з огляду на розуміння проблеми насильства
над дітьми та його видами (висвітлення матеріалів на
педагогічних радах, засіданнях методоб'єднань класних керівників, батьківських
зборах).
Просвітницька
робота фахівців соціально-психологічної служби школи серед дітей та учнівської молоді щодо попередження
насильства з використанням основних форм просвітницької роботи, а саме:
лекційної роботи, міні-лекцій, круглих столів, бесід, диспутів, годин відкритих
думок, усних журналів, кінолекторіїв, організації конкурсів, фестивалів, акцій,
створення клубів із правових знань, організації на базі навчального закладу
консультативних пунктів, де всі учасники навчально-виховного процесу можуть
отримати консультації практичного психолога, соціального педагога, де можна
провести зустрічі з працівниками правоохоронних органів.
Формування
правосвідомості і правової поведінки учнів, відповідальності за своє життя,
розвиток активності, самостійності, творчості учнів, створення умов для
самореалізації особистості школярів.
Формування у
педагогів та батьків навичок ідентифікації
насильства як у своїй поведінці, так і в поведінці дітей з метою формування
умінь виокремлювати існуючу проблему.
Створення у
шкільному середовищі умов недопущення булінгу
та відповідного
середовища в освітній установі для профілактики та боротьби з негативними
соціально-педагогічними наслідками цього явища.
Зміцнення
захисних сил особистості та організму в протистоянні цькуванню як для умовно
здорових дітей та підлітків, так і для тих, які вже мають соматичну або
психічну патологію.
Проведення бесід з підлітками з
метою профілактики булінгу, виступи провідних спеціалістів у
системі профілактичної роботи щодо подолання різноманітних форм агресивної
поведінки серед підлітків.
Технології реагування працівників закладів освіти
на виявлені або встановлені факти булінгу:
При встановленні
факту або підозрі на наявність булінгу батьки або вчитель повідомляє про це
адміністрацію закладу.
Адміністрація
спільно із соціально-психологічною службою школи невідкладно реагує на
представлені факти.
Безпосередня
робота класного керівника, практичного психолога та соціального педагога з
булерами та жертвами.
Бесіда з учнями
класу щодо з'ясування проявів булінгу.
Бесіда окремо з
булерами та окремо з жертвами
третирування.
Бесіда окремо з
батьками булерів та окремо з батьками жертв булінгу щодо ситуації, що склалася
та визначення шляхів її подолання.
Відпрацювання
навичок поведінки жертв та виведення їх зі стану жертви.
Рекомендації
класному керівникові у випадку, якщо цькування в класі вже почалося:
Важливо оголосити дітям,
як ви до цього ставитеся. Говоріть не про жертву, а про кривдників, фокусуйтеся
на їх неприпустимих якостях. Наголосіть, що ви будете дуже засмучені, якщо
дізнаєтеся, що у вашому класі є діти, яким приємно когось ображати і мучити.
Твердо акцентуйте, що така поведінка неприпустима, і ви в своєму класі цього
терпіти не маєте наміру. Зазвичай цього буває достатньо, щоб кривдники
принишкли (вони часто боязливі). На тлі затишшя можна приймати заходи по
підвищенню статусу дитини-жертви і знайти для нього комфортне місце у класному
колективі.
Перш за
все поговоріть з дитиною, що постраждала та виступає в ролі жертви. Поясніть їй, що ви не зможете
захищати її, якщо не будете твердо впевнені, що сама вона не провокує булерів.
Скажіть, що вам дуже важливо бути справедливим вчителем і нікого не карати
марно; візьміть з дитини слово, що вона не буде переходити до помсти, навіть
якщо її дражнять. По-друге, підкажіть дитині, як краще поводитися, щоб булери
швидше припинили третирування. Кривдники отримують задоволення не від самого
процесу виголошення образливих слів, а від ефекту, якого досягають. Коли жертва
плаче, сердиться, намагається заперечувати, тікає, вони відчувають свою владу
над нею. Якщо ж колишня жертва відповідає сама весело і технічно, її перестають
цькувати.
Поведінка дорослих (вчителів,
психологів, соціальних педагогів та батьків) у спілкуванні з жертвами
третирування має відповідати певним вимогам, оскільки від їхнього ставлення до
проблеми та уміння контактувати з дитиною залежить вирішення ситуації. Дорослі,
коли дитина повідомила, що вона є жертвою боулінгу, мають говорити:
Я вірю тобі. Це допоможе
дитині зрозуміти, що ви готові допомогти їй вирішити цю проблему;
Мені дуже шкода, що це вібдбулося
з тобою. Дитина відчуватиме, що ви намагаєтеся зрозуміти її
почуття.
У цому немає твоєї провини. Дитина
розуміє, що вона не самотня в подібній
ситуації, що деяким її одноліткам також доводиться відчувати або спостерігати
різні варіанти залякувань, цькувань та
агресії протягом навчання. Головне на цьому єтапі – спрямувати зусилля на
подолання проблеми.
Добре, що ти зумів сказати мені
про це. Це впевнить дитину в тому, що вона правильно вчинила,
звернувшись по допомогу та підтримку.
Я люблю тебе і намагатимусь
зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека. Це допоможе
дитині відчути допомогу, захист та дасть надію на покращення ситуації.
ЯК
ЗРОЗУМІТИ, ЩО ВАШУ ДИТИНУ ПІДДАЮТЬ ЦЬКУВАННЮ
Перше,
що треба зрозуміти – діти неохоче розповідають про цькування у школі, а
тому не слід думати, що у перший же раз, коли ви спитаєте її про це, вона
відповість вам чесно. Тому головна порада для батьків – бути більш
уважними до проявів булінгу.
Якщо
ваша дитина стала замкнутою, вигадує приводи, щоб не йти до школи,
перестала вчитись, то поговоріть з нею. Причина такої поведінки може бути не у
банальних лінощах. Також до видимих наслідків булінгу відносять розлади
сну, втрату апетиту, тривожність, низьку самооцінку. Якщо дитину шантажують у
школі, вона може почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб
відкупитись від агресора.
Якщо
цькуванню піддають вашу дитину, то обережно почніть з нею розмову. Дайте
зрозуміти, що вам можна довіряти, що ви не будете звинувачувати її у тому, що
вона стала жертвою булінгу.
Розкажіть
дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про
агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть
різницю між “пліткуванням” та “піклуванням” про своє життя чи життя
друга/подруги.
Також не слід у розмові з дитиною використовувати
такі сексистські кліше, як "хлопчик має бути сильним та вміти постояти за
себе", "дівчинка не повинна сама захищатись" та інші. Це тільки
погіршить ситуацію.
Рекомендації учням щодо уникнення булінгу:
Намагайся підтримувати стосунки з усіма
учасниками колективу. Не розпускай плітки, а почувши плітку, не переказуй її
іншим. Відстоюй свою думку, не дозволяй принижувати себе. Підтримуй традиції
колективу. Бери участь у спільних колективних заходах. Якщо виникають проблеми
у стосунках з однолітками або вчителями, звернися до дорослих яким и довіряєш
(до класного керівника, психолога,
соціального педагога).
ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВИ СТАЛИ СВІДКОМ ЦЬКУВАННЯ
Якщо цькують твого друга чи подругу, то одразу звернись до дорослих: вчителя,
старших товаришів, родичів, батьків тощо.
Якщо твій друг
чи подруга поділилися з тобою, що вони потрапили у ситуацію
булінгу, обов’язково говори з ними про це — вони потребують твоєї
підтримки.
У жодному разі не слід приєднуватись до групи,
що цькує, та висміювати проблеми свого друга чи подруги.
Якщо ви дорослий, який потерпав від булінгу колись,
то не проходьте повз. Спробуйте захистити дитину, яку ображають.
При цьому не слід ображати дітей, які цькують, адже деякі роблять це, тому що
самі постраждали від насильства (вдома, у спортивній секції, в іншій школі
тощо). У таких випадках вони можуть виміщати свій біль через знущання і
приниження слабших за себе.
Деякі діти булять, щоб ловити на собі захоплені
погляди оточуючих, а відчуття переваги над іншими приносить їм задоволення. До
того ж, нападаючи на когось вони захищаються від цькування. Іноді такі діти
дуже імпульсивні і не можуть контролювати свій гнів. У таких випадках справа
нерідко доходить і до фізичного насильства.
Спробуйте повідомити про булінг людей зі школи, де це
відбувається, або батьків дитини.
Пам'ятайте, що агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні
проблеми вашої дитини та розлади поведінки. Порадьтеся зі шкільним чи
дитячим психологом.
ВИСНОВКИ
Від булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони
переживають емоційні проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають
проблеми психо-емоційного розвитку. Вони потребуватимуть підтримки дорослих,
які б допомогли їм розвинути здорові відношення з людьми не лише у школі, але й
протягом усього їх подальшого життя.
Навіть поодинокий випадок булінгу залишає глибокий
емоційний слід, що робить проблему найпоширенішою причиною звернень до дитячого
психолога.
Для успішного попередження та протидії насильству
треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного
розв’язання конфліктів.
ЛІТЕРАТУРА
Дроздов О. Феномен третирування в школі: шляхи вирішення
проблеми / О. Дроздов //Соціальна психологія. – 2007. – № 6. – С. 124 –
132.
Кон И.С. Что
такое буллинг и как с ним бороться? / И.С. Кон // Семья и школа. – 2006. – №
11. – С. 15 – 17.
Кон И.С. Что
такое буллинг и как с ним бороться? [Электронный ресурс] / И.С. Кон. //
Сексология. Персональный сайт И.С. Кона. – Режим доступа:
http://www.sexology.narod.ru/info178.html.
Лернер Е.И. Я не дам себя
обижать.- Академический проект, 2001.
Лэйн Д.А.
Школьная травля (буллинг) [Электронный ресурс] / Давид А. Лэйн // ZipSites.ru :
бесплат. електрон. интернет б-ка. – Режим доступа :
http://www.zipsites.ru/psy/psyib/ info.php?=414.
Мерцалова Т. Насилие в школе: что
противопоставить жестокости и агрессии? / Т.Мерцалова // Директор школы. –
2000. – № 3. – С. 25–32.
И.Ю. Школа и как в ней выжить: взгляд
гуманистического психолога. - М.Генезис,2011.
Мухаркина А. В качканарских
школах эпидемия буллинга: жертв травли снимают на видео [Электронный ресурс] /
Алёна Мухаркина // Качканарский четверг. – 2008. Режим доступа :
http://www.kchetverg.ru/?p=589.
Руланн Э. Как остановить травлю в школе.-
М.Генезис,2012.
Стельмах С.
Булінг у школі та його наслідки / С. Стельмах // Гуманізація
навчально-виховного процесу: збірник наукових праць / [За заг. ред. проф. В. І.
Сипченка]. – Вип LVІ. – Слов’янськ:
СДПУ, 2011. – С. 431-440
Федорченко Т. Є. Рання профілактика негативних проявів у поведінці дітей / Т.
Є. Федорченко. – К. : ТОВ «ХІК», 2003. – 128 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар